2012/03/11

Chocklad Cheesecake


Du behöver:

200 g färskost te.x Philadelphia
3 äggulor
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 äggvitor
3 dl grädde
200 gram riven mjölkchoklad
3 /4  pkt digestiv ( eller efter smak och tycke)
25-50 gram smält smör

Chokladtryffel :
200 gram mjölkchoklad
1 1/2  dl grädde
3 msk smör

Gör så här :

Smula digestiven; jag gör så att jag lägger digestiven i dubbla fryspåsar och sedan mossar dem, sedan rör ihop digestiven med det smälta smöret.
Tryck ut i en rund form, med avtagbara kanter.
Hacka mjölkchokladen grovt.
Dela äggulor från äggvitor i olika bunkar.
Blanda äggulorna med färskost, vaniljsocker och strösocker,vispa tillsammans till en slät smet.
Vispa grädden i en skål, vispa den hårt, sedan vänd den ner i smeten.
Vispa sedan  äggvitor i en till skål och vispa till ett hårt skum och vänd sedan ner denna i smeten också.
Rör ner den rivna chokladen, och vänd om tills det blandat sig.
Häll upp smeten i formen täck med plastfolie och ställ den i frysen.

Då kan du börja med chokladtryffeln:
 
Bryt chokladen, i mindre delar.
Sjud grädden och smöret i en kastrull, häll sedan den heta grädden över chokladen och rör tills tryffeln är slät.
Låt detta svalna i kylskåp innan du breder detta över cheesecaken.

Cheesecaken ska stå i frysen i minst 6 timmar, men  gärna över natten innan du serverar.
Ta fram den 20 minu
ter innan den ska serveras.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar alla dina tårtor och beundrar din för mig okända talang! Ha en skön helg.

    Kram Cattis

    SvaraRadera
  2. Tack Cattis, jag visste inte heller att jag hade det...

    SvaraRadera