2013/09/24

Kanelbutterkaka med vaniljfyllning och mandelmassatäcke


Har bakat igen men ingen tårta det här gången, det blev bullar och vilka bullar..super goda...receptet hittade jag på bloggen bliminjäst... jag ändrade lite, bara några ingredienser hit och dit.




Vi börjar med att ta fram och väga alla ingredienser.

50 g jäst
100 g smör
3 dl mjölk fingervarmt
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
½ tsk salt
1 dl strösocker
1 ägg
12 dl vetemjöl


Fyllning:
2 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
ev lite vaniljpulver
200 g rumstempererat smör


Dekoration:
1 uppvispat ägg
Mandelmassa att riva
Pärlsocker

Glasyr:
2 dl florsocker
2 msk mjölk


Vi börjar med att smälta smöret för att sedan hälla den fingervarma mjölken. 



Smula jästen i en bunke eller degblandare och häll vätskan över jästen.




Rör ner kanel och tillsätt kardemumma tillsammans med salt, socker och ägg.



 Arbeta in mjölet lite i taget och arbeta degen smidig, jag gjorde det i min bakmaskin, jätte enkelt och snabb.



 När det är färdigt blandat låt det jäsa i 30 minuter, täckt degen med en kökshandduk.




 Under tiden du kan börja förbereda fyllningen genom att blanda alla ingredienserna.

2 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
ev lite vaniljpulver
200 g rumstempererat smör



På en mjölat bakbord kavla ut degen till en rektangel.
Bred ut fyllningen över hela rektangeln och rulla ihop den på längden (sorry bilden innehåller en annan fyllningen men proceduren är samma)


Skär degen i bitar på ca 2cm tjocka
Lägg några bullarna i en form med löstagbar kant med bakplåtspapper i botten.
Lägg bullar med lite avstånd mellan de.


Nu ska de jäsa i 30 min till under bakduk.


Sätt ugnen på 175 grader.

Pensla bullarna med uppvispad ägg.


 Strö över pärlsocker
 

Riv mandelmassa så att hela kakan blir täckt.

 
Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter.

Rör under tiden ihop florsocker och mjölk till glasyren.

Ta ut bullarna och låt svalna.
Pensla butterkaka med glasyren och pudra eventuellt över florsocker.

Jag fick ca 22 bullar så jag gjorde 2 butterkaka och de övriga bullar penslade bara med ägg och gräddade i ca 10 min tills de blev gyllenbruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar