2013/01/21

Red Velvet mini cupcakes

Det lönar sig att vara hemma och VAB, har chans att uppdatera bloggen och lägga ut nya recept som jag har testat.

Den här gången var det dags för Red Velvet cupcakes som jag  hittade här http://www.objetivocupcake.com/2012/02/menos-innovadora-imposible-mini.html.

Toppad med philadelphia frostning, grym goda.
Tyvärr bilderna blev inte alls bra, hade så lite tid att fota innan festen började.

Vill tacka min kära vänn Nyree för så fina bilder.


Vad behöver vi:
Ca 12 stora cupcakes eller 36 mini

60 ml vegetabilisk olja
160 g socker
1 ägg
1 msk kakao 
1/2 tsk red pastafärg
1 tsk vanilj extrakt
125 ml mjölk
1 tsk citron saft
150 g mjöl  
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk  vitvin vinäger eller ättika

Hur gör vi.
Sätt ugnen i 170 grader, dela cupcakesformar i bakformen.

Blanda citron saften i mjölken, låt det stå i 5-10 min tills den skär sig.

Blanda väl i en skål ( jag vispade) sockret och oljan, fortsätt att vispa, under vispningen addera ägget och vaniljextraktet.   


I en annan skål sikta mjölet med kakao. Blanda på låg hastighet hälften av kakaoblandning i socker-olja smeten, tillsätt mjölken och till sist addera resten av  kakao blandning

Och sist men inte minst, blandar vi i en mugg, vinäger och bikarbonatet, när det börjar bubbla adderar vi det i smeten. Blanda väl tills smeten är jämt och fint.
Nu kan vi lägga till pastafärgen.


Färdig, nu delar man smeten i cupcakesformar, kom ihåg bara 2/3 delar och gräddas i 20 min för stora cupcakes eller 10 min för mini cupcakes.

Låt cuppisar svalna.

Om man ska servera de på en gång vänta tills de är kalla för att börja dekorera annars de kan frysas till ett bättre tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar